måndag 28 februari 2011

Kalevaladagen

Den finska kulturens dag firas idag. Hur många ev er bryr sig? Tänkte väl det. Rainer har dock kåserat om detta i dagens husis. Han har alltså inte läst Kalevala och tycks inte skämmas över det heller. Han är ju finlandssvensk. Men ändå förfasar han sig över att en rikssvensk skådespelare, Anders Larsson, går och skriver en bok med titeln Kalevala för lata. Han tycker den trots allt är rätt så underhållande i all sin svenska respektlöshet.

Och det är här jag hänger upp mig. Hur vet han att den är respektlös om han inte läst originalet? Och är det inte mer respektlöst av honom att han inte läst vårt lands kulturepos?

Jag har nog inte läst hela själv heller, men å arbetets och sångens vägnar har jag fått en hel del av texten klar för mig. Kalevala för lata har jag också läst. Men den allra bästa Kalevalabehållninngen fick jag i fjol i Stora smedjan i Billnäs. Iskallt som stryk, mitt i vintern satt vi där invirade i fårfällar och såg en alldeles fantastisk pjäs. Hela Kalevala spelades av Västra Nylands folkhögskolas teaterlinje. Så här tyckte Västis och Hbl.

Och under den föreställningen satt jag faktiskt mest och tog emot. Dock inte okritiskt. Men den var på något sätt så fulländad att man inte behövde fundera på varför de valt att göra si eller så. Men den var inte färdigtuggad för det. Och så estetisk. Otroligt vacker.

Förväntningarna är höga på årets uppsättning, Per Olov Enqvists Till Fedra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar