söndag 13 februari 2011

Fredagsmys

Usch, så jag tycker att själva ordet är äckligt. Det är också något vi inte firar, vilket verkar underligt. Alla andra gör ju det. Då fredagsmys-statusarna på Fb började droppa in i fredags, tog jag första gången ordet i min mun och undrade om siskonkorvsoppa räknas som fredagsmys. Det gjorde det inte, fast ingen vågade säga det rakt ut.

Rätta mig om jag har fel, men det verkar som om fredagsmys innehåller pizza, nachos eller något annat fett och salt till middag. Sedan chips och godis samt tv-tittande. Endel hinner i bastun innan tv-sändningen. För vuxna ingår även alkohol, men i liten mängd eftersom fredagsmys inbegriper barn. Alltså, i min värld kallas detta eurovisionskväll. Och firas en gång i året.

Nu undrar jag då varför vår familj har fallit utanför detta koncept. Och jag har kommit fram med en teori. Bekräfta eller förkasta gärna.

Det beror helt enkelt på att vi inte har de rikssvenska kanalerna mera. Vilket innebär att en fredagskväll är tom på intressanta tv-program. Ingen Idol, Let´s dance eller annat lämpligt slötittarprogram för hela familjen. Finns det ens nån motsvarighet på finska? Ordet Pizzaperjantai har jag ju hört, men har tänkt att det bara är en reklamslogan.

1 kommentar:

  1. Igen en orsak att inte skaffa svea-paketet.Eller en orsak till att börja se på hundar som faller i vattenpoolen å karlar som stöter sig i skrevet?

    SvaraRadera