fredag 18 mars 2011

Valmaskiner

Gjorde det första valmaskintestet idag och blev frustrerad igen en gång. Det här var KSF-medias test och den var ganska mänsklig jämfört med många andra jag testat. Men jag tycker man missar en point lite med de här testerna. Faktiskt. För. Frågorna är ofta svåra för oss vanliga dödliga att svara på. Sådär på riktigt. Och man vill ju svara så korrekt som möjligt. Alltså så sanningsenligt som möjligt. Så man hittar den perfekta kandidaten.

Men på riktigt. Hur skall jag kunna veta om Hangö-Hyvingebanan bör prioriteras framför Helibanan. På riktigt liksom. Jo Hangö-Hyvinge är säkert bra för oss som bor här. Men Helibanan vet jag inte ett smack om. Kan jag då rösta rättvist? Och hur skall jag veta om Finland har råd med ett heltäckande nät av universitet och högskolor? Och vad betyder det egentligen? Att om vi inte har råd. Då skippar vi läkarutbildningen? Eller nationalekonomistudierna? Nå, det skulle ju vara sjukt dumt. Bättre kanske då att avskaffa etnologin? Farligt vatten här nu. Man hör hur broar brister under ens fötter.

Förresten var en fråga helt omöjlig att svara på: Alla invandrare bör lära sig majoritetsspråket. Hur skall man tänka då? Riktigt enkelt? Att svara exakt på frågan. Svar ja. Men här tror jag man är ute efter en annan sak. Nämligen. Att man som invandrare borde ha rätt att välja finska eller svenska? Jo det tycker jag ju, så jag borde svara nej. Nå. Hur som helst borde de lära sig både och. Liksom alla andra i det här landet. Tror faktiskt att de flesta invandrare fixar det minst lika bra som många av dem som tvingas läsa pakkoruotsia och vittufinska. (Suck. Måst det vara så här? Måste jag faktiskt skriva det? Måste jag vara finlandssvensk och tvingas fundera på saken nästan varje dag? Måste jag verkligen bry mig. Svar ja.)

Och hur skall Mattimeikäläinen veta om staten bör tvinga kommuner till sammanslagningar? Hur mycket vet han om hur en kommun fungerar? Hur mycket bryr han sig egentligen? Annat än om kommunens namn. Alla kommuninvånare tycks dessutom tycka att kommunsammanslagningar är ok. Bara den egna byn blir centrum. Då duger det nog med stort. För att citera min dåvarande sexåring: -Karis är så stort att till och med Svartå ryms i det!

Och här ligger vi nära frågan om man bör utveckla metropolområdet. Svarar man ja på den, betyder det då att man är anti-landsbygd? Kan man inte få både och?

Och på riktigt. Hur kan vi vanliga veta om det är bättre och billigare med privat sjukvård? Röstar man inte med känsla här också? Och alla försvarsmaktsfrågor. Hur sjutton skall jag kunna svara på dem? Jag har ju inte ens gått armén. Jag vill ha fred på jorden. Punkt. Vad sjutton det kostar i försvarsmaktsbudgeten struntar jag blanka f-n i.

Nä. Jag tycker frågorna skall vara så jordnära att man på riktigt kan svara så som man menar.

Typ. Vill du hinna fram till BB innan du föder? Skall ekologisk mat vara billigare än annan? Bör kvinnans euro vara lika hög som mannens?


Och by the way. Tog testet på nytt och svarade på mittstrecket varje gång. Å tammigomårån. Fick jag inte en 99,3% match med en Sannfinländare!

4 kommentarer:

  1. Jag är inte överdrivet intresserad av politik, men vill ändå vara med och påverka genom min röst. Och nog sku valet av kandidat kännas betydligt lättare om frågorna skulle vara mer jordnära. Jag vill svara på de frågorna du ställde. Fram med Matti Meikäläinens valmaskin!

    SvaraRadera
  2. Kanske vi skall göra en egen till kommunalvalet?

    SvaraRadera
  3. Jag har tänkt på samma sak, jag känner mig alltid så oallmänbildad när jag ska svara på valmaskinsfrågor. Men det är skönt att det finns andra som också tycker att man inte kan vara så insatt i alla detaljer. Och frågorna är väldigt konstiga ibland.

    SvaraRadera
  4. Bra idé. Så kanske rätt politker skulle sitta på rätt ställe.

    SvaraRadera