onsdag 11 maj 2011

Resebetraktelser - Macaroons å Creperier

Paris är fyllt av Creperier och Macaroons. I den första Crepppan beställde jag Macaroonkräm och aj aj, så fel jag hade. Det var ju Kräm av kastanj och int nån god kräm man klämmer in i Macaroonerna. Nå. Skyll sig själv som inte läste franska längre än ett halv år. Sa va? Sa va bjään märci. Eller möörci, möörci, som de säger i Kauniit.

Kastanjkrämen gick väl an, men jag sneglade nog längtansfyllt efter ungarnas Cräppor, fyllda med Nutella. Nutella lät så tråkigt bara. Fast, det tog jag ändå, sen senare. Flamberad med Cointreau. Nam nam nam.

Sen till Macaroonerna. Köpte en ask till mig själv med blandade makarooner. Att njuta av här hemma i lugn och ro. Nå. Lugn och ro infann sig inte så länge asken varade. Men jisses så sjukt goda en del av dem var. Den med citron. Eller Hallon. Marsipanen. Eller den sjukt sjukt sjukt goda med världens mest underbara tjinuski. Godare än mammas. Till och med den i vackraste lila med smak av lavendel var god. Fast kanske aningen överiks.

Så nu måst jag väl börja baka såna i stället för cup cakes. Som jag ju hittills gjort tasan tarkka en gång i mitt liv.

3 kommentarer:

  1. NEEJ har du ätit upp alla ren, jag har aldrig smakat en endaste macaron! I Gynekologen från Askim ger väninnorna macaroner åt varann, revi siitä! Du får börja baka nu då fr jag fattar inte alls idén med macarons men alla hyllar dem. Fyll min allmänbildningslucka, plis?

    SvaraRadera
  2. Nå mest är de nog bara så vackra. Och visst är de goda också. Men hälften av charmen är nog alla de vackra färgerna. Om man sku fixa hemma så sku det ju typ bli en färg i taget. Å det är ju inte lika läckert. Int ens om det sku va den godaste sorten.

    SvaraRadera