torsdag 12 maj 2011

Hushållning

Nickbymarthan rapporterar med jämna mellanrum om sitt slängande, eller snarare, ickeslängande av mat. Och det är bra. Det gör ju att man tänker till lite själv också. I och för sig är jag ganska bra på att ta till vara alla rester. Och väldigt sällan blir något jag köpt gammalt innan jag hunnit öppna det. Nån enstaka mjölk ibland, men den brukar bli pannkaka.

Däremot borde jag bli bättre på att hushålla med hushållskassan. Fr.o.m. nu är det nämligen hemvårdsstöd som gäller. Najs. I två år framåt. Helst. Ja, helst ännu längre. Det betyder inte direkt stora inköp av eko-mat. Tack och lov kan man odla eget över sommaren. Och frysa in så mycket som möjligt. Hoppas på bra kantarell- och bärår också.

Men annars. Har inte fått veckohandlandet riktigt i blodet ännu trots goda försök. Hittills är brödbak det enda konkreta jag fått lite vana med. Idag blev det nässelsemlor med den överblivna nässelsoppan och lunchgröten som bas. Nässlor är dessutom gratis, bara man orkar plocka dem och se på barnens sura miner. Hoppas de gröna semlorna smakar bättre än soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar