torsdag 28 april 2011

Män och litteratur

Tapani Ritamäki skriver i dagens Impuls/Hbl om E-boken och männen. Mycket läsvärd. Hinner inte skriva ner alla tankar det väckte hos mig. Men läs den.

Bara en sak skall jag skribbla om: Att den tidigare så kvinnodominerade bokbranschen börjar maskuliniseras.

Det här gäller, tycker jag också för andra kulturområden. Tekniken in, männen in. Tekniken in, kvinnorna ut? Det är frågan. I alla fall faller många äldre kvinnor ut. Som inte kan/vill/orkar hänga med i teknikens underbara värld.

Men det är ju på många ställen det rör sig. Makten in, männen in. Makten ut, kvinnorna ut. Framför allt: Kvinnorna in, makten ut! Förr var det utbildning som betydde makt. Nu har kvinnorna gått förbi männen där. Pengar ger också makt och där är ännu kvinnan efter, men det tar sig långsamt men säkert.

Jag tror tekniken är den nya makten. Det är via tekniken männen hittar nya sätt att hålla sig vid makten.

2 kommentarer:

  1. Intressant teori. Men jag tyckte Tapanis juttu var lite mystisk, jag var ju själv med där på semina och det var en massa kvinnor där ju! Eller så hade jag valt just de seminarier som alla andra kvinnor också hade tyckt lät intressanta. Skummers.

    SvaraRadera
  2. Just det. Och vad intresserade honom som man? Tydligen samma saker som andra män. Eller valde han (och du) seminarier utgående från föreläsarens kön? Medvetet eller omedvetet?

    SvaraRadera