fredag 11 januari 2013

Från Mars och Venus

De flesta har väl hört talas om Bechdeltestet. (Om inte skall ni verkligen kolla in Underbara Claras inlägg). Alltså till största delen var de filmer som ploppade upp som exempel såna som jag inte sett för att redan affischen säger att det är boring action utan konversation eller handling överhuvudtaget. Att folk strider kallar jag inte handling, inte heller action. Detta eftersom inget händer innan endera parten vinner. Ser alltså män enbart på sånt? Resten klassas ju tydligen som tjejtjafs.

Och så en viktig sak som Clara tar upp, och som jag inte tänkt på tidigare:

"När jag ser det känner jag mig lätt illamående över hur kvinnor (och män) övas på att sätta sig in i hur män fungerar. När tränar männen på det motsatta?"

Det är ju inte underligt att karlar inte förstår vad kvinnor säger. Inte heller att många kvinnor kan manipulera männen. Till en viss grad. Naturligtvis inte till fullo. Då skulle världen se annorlunda ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar