onsdag 22 februari 2012

Hobby: Lyssna på musik

Många säger att deras hobby är att lyssna på musik. Det sade t.ex. André Wickström i Lilla onsdag. Och då undrar jag. Hur gör man? Hur lyssnar man på musik som hobby? Sätter man sig ner i fåtöljen med ljuset släckt och vrider volymen på fullt? Eller använder man  hörlurar? Kan man höra med svag volym? Måste man vara ensam, eller lyssnar man tillsammans? Kan man lyssna var som helst? På bussen? Är det hobbylyssnande om man har hörlurar i bussen? Jag skulle klassa det mer som ett utestängande av oljud. Kan man förresten hobbylyssna på musik om det finns annat ljud i bakgrunden? Kan man lyssna på musik medan man gör annat? Ha radion på medan man lagar mat? Räknas det till hobbylyssnande? Och vad lyssnar man på? Det man redan har i sin skivsamling? Nedladdat? Spotify? De gamla C-kasetterna? Radion? Räknas radion? Kan man lyssna på vad som helst, eller lyssnar man endast på det man vet att man tycker om? Hur vet man vad man tycker om? Man är ju dock endast och bara en hobbylyssnare? På vilket sätt skiljer man sig förresten från en proffslyssnare?

5 kommentarer:

  1. Oj vad många frågor och jag vill gärna veta svaren på dem alla. Min första tanke är att man är hobbylyssnare när man själv väljer musiken man lyssnar till. Går du in i en butik så "tvingas" du lyssna på den musik de väljer att spela. Mest vill jag nog veta när man uppgraderas till proffslyssnare.

    SvaraRadera
  2. Exakt det här har jag också undrat, och undrade särskilt mycket när jag såg Lilla onsdag igår!

    SvaraRadera
  3. Jisses va du e full av frågor! Kanske du borde maila André o fråga ;-)

    SvaraRadera
  4. Bra frågor! Jag har funderat lite liknande sen jag såg avsnittet. Min bror satsar stort på ljudåtergivning, placering av högtalare och topp-utrustning. Han är den enda jag känner som verkligen lyssnar på själva musiken och han kan flytta på en högtalare mitt i stycket för att förbättra njutningen. Så vid sidan av honom är jag inte ens en hobbylyssnare, fast tom jag kan ta mej tid på kvällarna till att enbart lyssna på musik. Omöjligt att definiera var och hur skalan går.

    SvaraRadera
  5. Kanske det, Janette! Ganska lustigt att ni andra också reagerade på detta just i Lilla onsdag. För inte sade han det ju på något speciellt sätt. Konstaterade bara. Sådär som massor av mänskor gör.

    SvaraRadera