fredag 16 december 2011

Presidentvalet och media

Jag har verkligen inte lusläst något om presidentkandidaterna. Det är ju bara gamla vanliga politiker uppställda så man vet ganska långt vad de går för. Alltså inte något illa menat med det, bara att man känner till deras politik från förr. Så jag läser definitivt inte allt. Men tänker nog göra något valtest för att försäkra mig om att jag de facto håller samma linje som min kandidat. 

Men det var inte det jag skulle skriva om. Utan detta som jag är störd på: Varför skriver man bara om de största, de som man tror att har chans att bli president? Hur många uppslag om Paavo 1, Paavo 2 och Niinistö har man inte sett? Dem känner väl ALLA till. Och sen skriver man om Soini. För han är ju inte som andra han. 

Men jag tycker det här är helt fel. De som borde komma fram är de mindre, de som inte alla känner lika bra. Eva, Haavisto och Paavo 3. Fick ett samtal från nån presidentvalsenkät. Och jag VISSTE inte ens att Sari Essayah var uppställd! Så mycket synlighet har hon fått i medierna.

Att. Jag tycker att tidningarna i en demokrati också borde vara demokratiska och ge alla uppställda samma spaltutrymme. Att. Sånt. Sådär annars tycker jag ju att det är bra med ganska jämnstarka kandidater. Lite spänning i ett presidentval är inte fel. Men att Niinistö får 40 % redan i första valet är ju lite tråkigt. Enligt nån enkät. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar