fredag 2 december 2011

Givandet

Som jag skrev tidigare är jag äcklad av alla leksaker som dräller hos folk. Även hos oss. Tänker verkligen försöka dra mitt ekologiska strå till stacken och minska på leksaksberget. Det får bli andra sorters julklappar i år och i framtiden. Kalendern jag skrev om i förra inlägget är inte heller full av små leksaker, utan av olika saker vi skall göra inför jul. Typ: Idag skall vi baka pepparkakor, eller: Idag skall vi gå på julmarknaden i Ekenäs.

Men att ge är ändå en del av julen. Och det finns många som inte har mycket. Vi brukar packa matlådor eller mammalådor till olika organisationer som sedan för hjälp till t.ex. Lettland eller Estland. Föreningen Vaaka har insamlingar året runt. Olika projekt varje år. I år är det vantar de vill ha. Men sockor, penaler och necessärer tar de alltid emot. Man kan förstås betala in en summa till olika organisationer. Det gör jag också med jämna mellanrum, men att tillsammans med barnen packa ihop lådor med urväxta, men hela och rena kläder, oanvända leksaker eller mat åt behövande känns bättre. Det blir så konkret. Inte bara för barnen utan också för mig. Dessutom minskar vårt eget leksaksberg. Lite, lite.

2 kommentarer:

  1. Förra året fick ju våra ungar ett stort parti använda Duploklossar av er - en helt fantastisk present! Dessutom som ny, dom funkar ju lika bra trots att dom inte kommer direkt från leksaksbutiken. Tror inte ungarna förstod skillanden ens - för det fanns ju ingen skillnad.

    DESSUTOM är dina ungars gamla leksaker jättepoppis hos oss, för det är ju så coolt att just B och V haft dem.

    SvaraRadera
  2. Bra att de duger. Kotten får väl börja önska såna i julklapp när ni har våra gamla.

    SvaraRadera