torsdag 8 december 2011

Pepparkakshus. Eller Jul-ufo.

Det var med nöd och näppe jag klarade mig undan jul-ufon. Kanske det hade varit roligt att laga en sån, men inte hade den gett mig några julvibbar direkt. Kiva att ha ett ufo och skräpa i hörnet bland allt annat julpynt.

Killarna ritade en hel del idéer innan Discodancers tretorns-slott vann. Dock med några inslag av Paprikas krusiduller. Ett kilo deg räckte nippanappa. Jag använder alltid köpt deg till huset, ids inte hajska den egna, goda, råghaframjölsdegen.)

Det är roligt att fixa pepparkakshus och jag är faktiskt helt okej på att göra dem. Med tanke på att man gör ett per år så är man ju egentligen otroligt bra. Fast det betyder väl att man vid det här laget gjort drygt 20 stycken om man började nångång i högstadiet. Minns inte riktigt när mamma lät mig limma ihop mitt första egna. Och inte är jag säker på att jag gjort ett varje år heller. Syrran har väl stått för en del av dem så länge jag firade jul hos mina förädrar.

Anyway. Varje år får man ju nya idéer medan man håller på. Och så får man vänta ett helt år på att förverkliga dem. Och varje gång tänker jag att man borde träna för att få det riktigt snyggt. Men vem tränar pepparkakshus i maj? Nä, ny prototyp varje år är ju tradition.

Hann bara limma ihop det idag, killarna får pynta det i morgon. Svår konst det där att låta dem pynta själv. De har helt annan syn på vilka godisar som passar i medeltiden.

4 kommentarer:

  1. Det där är nog svårt, att låta ungarna stå för finishen. Men samtidigt e det nog snyggare med kladd som ungarna ställt till med en kladd man åstadkommit själv.. Men det blir ju int kladd då du gör, det är det som är den stora skillnaden.

    SvaraRadera
  2. Nå nog blir det kladd av min hand också. Man har ju inte tid att pynja med ett pepparkakshus hur länge som helst. Kanske man nästa år skulle ta och reservera en hel vecka för bara pepparkakshuset. Det hinner vi ju bra med om viu skall fira på Åkers!

    SvaraRadera
  3. Eller s skippar man ALL ANNAN julmat å BARA gör pepparkakshus? Eller tar tj led på egen bekostnad och har ungarna på dagis. Då kanske man hinner.

    SvaraRadera
  4. Tjänstledigt. Haa haa! Undrar om de skulle godkänna orsaken? Fast sen har man inte råd med karkki på taket. Om man inte gör det själv, förstås. Då kan man ha tjänstledigt från Halloween och framåt. Eller, man behöver ju fixa pumpor och spöken också. Ledigt från sommarlovet blir väl bra!hhhhhhhhhhhhhhi, sa Kotten.

    SvaraRadera