måndag 31 oktober 2011

Yle fem

Nånting är nog fel på FST. Förstå mig rätt. Jag är inte alls ute för att gnälla, jag tycker ju i princip att FST är bra och har t.o.m. jobbat där. Och jag hör till dem som är lojal mot sina arbetsgivare även om de är ex. Oftast i alla fall. Men. Något är ruttet.

Namnbytet blir i alla fall bra. Fast det borde ju vara Yle tre och sedan först alla de andra. Kolla t.ex. på telkku.fi. Där betyder Peruskanavat 1 följande kanaler: TV1, TV2, MTV 3, Nelonen och Sub. SUB! Varför inte FST 5? Den kommer fram först då man klickar på Peruskanavat 2. Jag är nog lite ett barn av Kekkonen och tycker att staten går först.

Nåja. Sen var det ju den fina reformen då de flesta tappade massor av sina favoritprogram genom en ihopslagning av FST och Svt world. Det gällde inte oss, för vi har inte haft Sveriges tv alls sedan vi flyttade från kabelhus. Men många andra. Speciellt många åldringar som a) inte har dator och b) inte kan andra språk än svenska. Dessa lider mest. Då kanske inte heller kroppen eller det sociala umgänget håller för så mycket annan underhållning än tv-titt. Skit säger jag.

Men. Det som retar mig mest är tablåerna. Hur tänker man då man knåpar ihop dem? Hbl har puffat flera trevliga program, bl.a. barnens favoritprogram Fixa rummet och Evas funkarprogram. När kommer de? Jo 1.15! Ett femton! Vad är det för tid? Visserligen med repris 8.30 på veckoslutet, men vill jag att barnen skall börja dagen med att dega framför tvn redan då? Svar. Nej!.

Och sen alla 20.30 och 21.30 program. Hur tänker man då? Att man mitt i, låt säga Grey´s Anatomy, tycker att man vill switcha om till FST för att se Pixel. Hade båda programmen börjat kl 21 kanske jag hade valt Pixel. Men om man är mitt i ett program byter man inte då det är som mest spännande.

Och nu då. Anne och Hannah. Jag kunde ju tänkas vara i målgruppen. Men denna samma målgrupp är antagligen redan fastklistad vid Desperate Housewifes. Och kommer man att skita i den serien bara för att kolla in FST:s nya satsning. Svar. Nej. Själv missar jag båda för jag sjunger i stället. Leva livet live, liksom.

1 kommentar:

  1. Just det. Vadå fem?! Yle har tre kanaler, men räknar som andra hoppar ruta. Ett, två, fem. Det har irriterat mig länge. Å just det där att det hör till ånslags bonuskanal-grupp. Finns int det ens LITE stake i Yle så dom kunde säta nerfoten. Nu finns det dessutom nån bonuskanal som också heter 5. (http://www.tv5.fi/) Halåå?!

    SvaraRadera