söndag 23 december 2012

Olika falla slantarna

I dagens, eller rättare sagt gårdagens hbl fanns en artikel om en man med invalidpension. Om hur han ibland måste lämna räkningar obetalda och hur det är svårt att få ekonomin att gå ihop. Jättebra att man skriver om sånt. Tycker jag. Men. Ändå var det något som fick min glögg att fastna i halsen.

Nämligen. Hans pension. Den var 1800 euro efter skatt. Så mycket har jag aldrig förtjänat. Aldrig någonsin. Och då har jag ändå jobbat sedan jag var 14. Jag har fyra yrkesutbildningar i bagaget och en massa andra meriter. Normalt arbetar jag kanslitid men därtill ofta kvällar och veckoslut. Utan extra ersättning, förutom ledig tid. Och den måste jag anhålla om.

Så. Jo. Glöggen fastnade i halsen. Och där kommer den att sitta hela julen. Ja. Kanske hela mitt liv. Och läser jag ännu en gång en kommentar på radio Vegas sidor om de höga lönerna i staden så spyr jag.

Nå. Blir väl av med glöggen ur halsen då i alla fall. God jul!

1 kommentar:

  1. WHAAAATTTTHHH!!!!????!!!???! Ett tusen åtta hundra euro EFTER skatt??? Hur blir man invlid? Räcker det att amputera ett par fingar eller ena benet?
    Visserligen kan det hända att man som invalid tvingas till dyra mediciner eller dyr vård men ändå? Jag har två yrkesexamen och jobbar söndagar som jag får extra lön för men ändå kommer jag inte upp till 1800 efter skatt. Nä. Jag får oxå glöggen i halsen - tur att jag gillar glögg.

    SvaraRadera