Ju mer jag tänker på valaffischerna desto mer inser jag att konstundervisningen behövs i skolan. Det handlar inte om att alla skall lära sig rita eller bli dansare. Det handlar om ett sätt att uttrycka sig och att veta att hur man än uttrycker sig, bra eller dåligt, så påverkar det budskapet. Att kunna se skillnad på proffessionalitet och amatörer.
Det är inget som säger att man aldrig skall använda det amatörmässiga. Det kan också vara ett trumfkort. Men man måste göra det medvetet. Vara medveten om att andra, medvetet eller omedvetet läser in budskap i annonsen. Jag tror t.ex. att det i Sannfinländarnas fall kan vara bra att inte vara för snitsig i sin valkampanj. Om det finns en uttänkt strategi bakom deras bilder lyfter jag på hatten för att man vågat vara lite ful. Tänker ändå inte länka till den beryktade sidan fast den gett mig många tankar och huvudbry.
Om SDP och kommunisterna blandas ihop är det olyckligt för dem. Det samma gäller för de SFP:are som väljer att ha en profil som mer påminner om Samlingspartiet. Detta tycks vara speciellt vanligt bland huvudstadsregionens SFP-are. Att man liksom är lite förmer än den gula färgen. Å andra sidan kan det här också vara ett medvetet val; att försöka vara ett svenskt alternativ till kokoomus. En del smyger in lite grönt också. Vilket för tankarna till Haavistos valkampanj. Även i övrigt tycks partierna hålla samma spretiga linje som under presidentvalet.
De gröna i Raseborg har valt att ta fotona ute med gröna löv i bakgrunden, medan man i Helsingfors valt en vit bakgrund och en stor grön knapp med tydlig siffra. Båda versionerna fungerar utmärkt! I det stora hela verkar det som om de gröna har den bästa visuella strategin. Undrar i mitt stilla sinne om det kan ha att göra med att många konstnärer och kulturintresserade ofta röstar grönt? Speciellt i Helsigforsregionen där jag antar att det flesta marknadsföringsplanerna smids.
Kristdemokraterna i Raseborg har valt en kyrkvägg som bakgrund för fotot. Åtminstone ser det så ut. Lyckat som tanke men aningen färglöst. Å andra sidan har man åtminstone i en del annonser kroppat ut bilden och ersatt bakgrunden med en orange färg. Kan inte avgöra om den är till KD:s fördel eller ej. Även om färgen är bruten och signalerar värme så känns den aningen omodern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar