söndag 14 oktober 2012

Hair hair, hair hair, hair, hair, hair.

Hair har haft premiär på Åbo Svenska Teater. Jag såg den inte, men började ändå fundera på hår. Kroppshår. Hörde nämligen, eller kanske jag läste, att en av skådespelarna sagt att de gör nakenheten på ett snyggt sätt. Jag tror inte alls att han laddade in några kroppshårsgrejer i sitt uttalande, men jag började fundera. För. Hippiebehåring anno 1967 och könsbehåring 2012 är inte samma sak. Kan inte vara samma sak.

Så. Hur har man löst könsbehåringen på ÅST 2012? Har man alls funderat på saken? Vem har i så fall funderat på saken? Sminkören eller kostymören? Regissören? Eller skådespelarna?

Om man funderat och kommit fram till att dagens unga skådepelare inte får ha ansade kön på scenen, hur ställer sig skådespelarna till det? Har det låtit håret svalla fritt sedan repetition ett? Eller använder de tupé? Och än mer intressant. Hur reagerar publiken? Den unga publiken, som knappt sett andra könshår än sina egna, bortrakade på badkarskanten?

Å andra sidan. Om man inte funderat (eller kanske nog funderat, men struntat i kalufserna) och låter de nakna skådespelarna stå mer än nakna på scenen. Hur reagerar publiken då? Speciellt de äldre i publiken. De som är vana med att håret täcker det mest intima?

Ja. Intressant hur som. Återstår att se då man ser pjäsen. Hur de tänkt eller inte tänkt. Under tiden kan man fundera mer på hår genom Sylvias blogg.

5 kommentarer:

  1. Så lustigt att vi båda fick för oss att blogga hårrelaterade funderingar såhär en söndagkväll.
    Jag har inte heller sett Hair.
    Men om de nu verkligen funderat på hur könshåret borde stylas för att göra alla nöjda och tiden rättvisa gissar jag att det är kostymörens uppdrag som antagligen redan vid något ritbord bestämt hur alla skall se ut? Men om det behöver målas/limmas dit något är det kanske sminkörens område?
    Vad jobbigt att vara sminkör förästen. "Sära lite på benen, såja, och STÅ STILLA annars limmar jag snett!"

    SvaraRadera
  2. Jag tar mig friheten att citera en yngre manlig publik:
    "Sett La Cage Aux Folles på Oscarsteatern! Gillade! Trots att mitt kritiska öga inte riktigt kan blunda för allt, så att säga...det var en bra föreställning i sin helhet...mer glitter och fjädrar hade jag förväntat mig! Kostymateljeen kunde tagit i lite mer! Det kändes lite billigt ibland...sedan hade Zaza inte rakat bort hårväxten på bröstet...(såg dumt ut i profil)...Och Jacob använde inte strumpbyxor, även här hade vi otroligt håriga ben...och lösbröst var det för lite av. Bland annat detta gjorde att det blev lite hafsigt intryck. Sången var bra!"

    Fast det handlade ju inte om HAIR, men bevisar helt klart att kroppshår har betydelse...

    SvaraRadera
  3. Ser man på. Bevisligen berör det. Helst skall dock inte håren beröra.Inte ens synas i profil.

    Kan ju inte låta bli att rekommendera denna fb-sida:
    https://www.facebook.com/TaHaretTillbaka

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg!
    Blir nyfiken, har du sett föreställningen än och kan rapportera hur dom tänkt?...

    SvaraRadera
  5. Tyvärr, tyvärr. Skall försöka hinna innan nyår.

    SvaraRadera