måndag 12 september 2011

Utmärkelse

Åkers-orken i Åkerhyddan gav mig en utmärkelse (ja, eller award, för den som inte kan svenska). Och vilken fin motivering sen!


"inget problem är för litet för att dryfta"

Är det inte de små sakerna i livet som är viktiga, säg? Även om man skriver aldrig så sällan.



När man tagit emot awarden skall man länka till den man fått den av, svara på 5 frågor och ge den vidare till 5 bloggar med mindre än 100 följare. Så här kommer mina svar:

1. Varför började du blogga?
Så här skrev jag i mitt första inlägg. Men nu känns det faktiskt konstigt att jag inte började tidigare. Har ju nog legat lågt över sommaren, vilket jag tar som ett tecken på sundhet. Men i början handlade min blogg mest om vad som stod i dagens tidningar. Eftersom ingen lyssnade till mina kommentarer om världens gång gav bloggen mig utlopp för detta.

2. Vilka bloggar följer du?
Ganska få, sådär aktivt. Har jag slött, vilket händer allt för sällan, kan jag slösurfa på bloggar lite. Men om jag hittar nån ny, intressant, läser jag den från början till slut. Ja, nå. Inte kanske om den är flera år gammal med många inlägg per dag. Då blir det bara stickprov. Men det absolut viktigaste kriteriet för att jag skall fastna är textens kvalitet. Text för textens skull. Lekfull text. Skiftande grepp om språket. Ibland på dialekt, ibland på pråuken inglis. Haltar texten dör intresset snabbt. (Önskar att jag själv skulle orka slipa text lite oftare. Kanske i vinter igen sen om tiden medger)
3. Favoritfärger?
Röd - egentligen den enda riktigt riktiga färgen.
4. Favoritfilm?
Amadeus, bäst i alla kategorier. Directors cut. För där ingår en scen som satte bitarna än mer på plats.
5. Vilket land/länder drömmer du om att besöka och varför?
Sedan jag senast var på Island har jag haft en längtan till berg. Något jag inte visste att jag saknade. Petra satte ord på det i senaste Ny Tid. Hon sade angående sin utställning på Galleri Sinne: – Ett berg är mittemellan jord och himmel. Det tycker jag är ett spännande läge, ett slags drömtillstånd dit jag också försöker nå.
(Och förresten var utställningen fin, gå och se den om ni hinner innan den stänger)

Jag ger utmärkelsen vidare till följande fem bloggar: 

Alltid aktuell och intressant. Rolig och smart. Skriver lagom ofta. Läser med inlevelse varje inlägg  och har ofta salongstankarna i hågen hela dagen.

Skriver kort och torrt. Egentligen inget speciellt. Men hon gör mig vansinnigt nyfiken. 

Redan bilden av Helsingfors gör mig salig. Hög igenkänningsfaktor. Fast jag inte länrgre är ung, snygg kulturstuderanden i storstan.

Hon presenteras sig så här: Pratglad och smygblyg. Jag låtsas, ibland ljuger jag. Allt kanske är sant, fast det kan lika väl vara lögner. Ni kanske hittar djupare betydelser om ni orkar söka, jag är inte säker.
Jag pusslar med ord.
Kan bara inte låta bli att fantisera runt denna skribent. Och jag hoppas hon fabulerar mycket.

Fascinerande komposition av text, humor och bilder. Jag är helt förälskad.




3 kommentarer:

  1. Tack för utmärkelsen! Roligt att du uppskattar bloggen.

    Särskilt då du skriver att det du uppskattar hos en blogg är textens kvalitet och ett varierat språkbruk, så tar jag det som en stor komplimang!

    SvaraRadera
  2. Också jag är mycket glad! Tack kära diktare! Suger i mig den fina motiveringen som håånung.

    SvaraRadera
  3. Vad du är fin Lotta! Jag saknar dig. Hoppas allt är bra!

    SvaraRadera