torsdag 13 januari 2011

Otippat

Relativt otippat att min blogg skulle få sin start genom Topelius. Men så blev det. Läser i dagens Hbl att Clas Zilliacus kallar Topelius tillfällesdiktare. Vilket beskrivande ord. Jag kan dock inte likna mig och min diktning vid Topelius, så jag får kalla mig situationsdiktare i stället. Och situationsmålare och situationssömmerska och situationsdekoratör. Situationsmänska, helt enkelt. Oj, vad befriande det känns. Att ha ett ord för sitt skapande. Ett skapande som kräver en situation för att födas. I förlängningen befriar det mig ju även från födslovåndor. Härligt.

1 kommentar:

  1. Sidu kul! Jag tar gärna en förmiddagskaffe med dig här på bloggen så ofta det bjuds. Och det stämmer: du är just en situationsmänska. Bra namn på bloggen, lycka till med skribblandet, skål!

    SvaraRadera