söndag 16 februari 2014

Om samhällsdebatt och närdemokrati

Alltså. Det här är verkligen en intressant reflektion.

En annan sak som jag tänkt på den här veckan, igen en gång, och som jag funderat på att jag borde skicka mail till radio X3M om, igen en gång, är följande:

Jag brukar inte lyssna på radio X3M. Mest av den orsaken att jag tycker där finns så mycket dravel, och framförallt för att man aldrig vet vad de klämmer ur sig. Otaliga gånger har det kommit ut saker i etern som inte är för barnaöron och då kan man helt enkelt inte låta den kanalen vara på i en barnfamilj. Skrämmande nog tycks andra kunna ha det. Men inte jag.

Men sen tycker jag också att det händer en del intressant på kanalen som går mig förbi eftersom jag inte lyssnar. Så nu har jag gjort några försök. Vilket resulterade i att min väckarklocka väcker mig till X3M. Och det är alltså här min stora förskräckelse ligger. Där kommer nämligen nyheter. Men inte ett enda ord om vad som händer i din närregion. Inga regionala nyheter alls.

Och det tycker jag är ett hot mot närdemokratin i vårt land. Hur skall t.ex. en ung röstare kunna ha en åsikt om vem de skall rösta på i ett kommunalval om de inte hör ett ord om vad som sker i kommunen där de bor? Faktum är att jag tycker det skulle vara viktigare med regionala nyheter än att veta vad som händer i stora världen. Det lilla först, det större sen. Inte undra på att ungdomar känner att de inte har några påverkningsmöjligheter utan tycker att andra bestämmer saker över deras huvud. De är ju inte alls medvetna om att det händer saker i deras näromgivning överhuvudtaget.

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig. Men x3m kanske riktar sig till hela landets unga svenska lyssnare och därför blir det svårt med närnyheter rent praktiskt? Eller skulle man ha ett plock av närnyheter från Helsingfors, Nyland, Åboland, Österbotten...?
    Vega har ju nog sen närnyheter. I <3 Vega.

    SvaraRadera
  2. Varför skulle det inte funka på x3m då det funkar på Vega? Bara 10 minuter i gången då man läser nyheter. Eller nyheter och evenemang. För en åbobo skulle det vara vettigare att höra om show seven i Pargas än att höra om fighting star i Vasa, dit man inte kommer på en halvtimme.

    SvaraRadera
  3. Jo, x3m skulle väl också kunna ha lokalredaktörer med egen sändningstid varje morgon. Why not egentligen.

    SvaraRadera
  4. Visserligen är inte Vega och X3M samma kanal men dom lånar material åt varandra ändå. Månne inte lokalredaktörerna på resp Vega-kanal kunde producera nyheter åt X3M också?

    SvaraRadera