lördag 8 februari 2014

Filmsällskap

Jag vågade inte se Antichrist. Är inte direkt mesig då det gäller film, men av nån anledning skrämde den mig. Däremot är jag nyfiken på Nymphomaniac. Speciellt efter att ha läst den här recensionen. Sara Ehnholm-Hjelms recension i Hbl lockar också. Men frågan är vem man skall ta med sig som filmsällskap. Kan man ens ha någon med sig? Kan man ens gå på en sån film i en småstad utan att ryktet går? För de flesta tänker väl filmen som en megalång porrfilm. Men jag tror på Saras ord om att det egentligen inte handlar om porr överhuvudtaget. Tror liksom inte att Det skulle intressera von Trier tillräckligt att göra rena rama porren. Skulle ju vara alldeles för simpelt för honom. Och det är just därför jag är intresserad av att se filmen. För att se vad det egentligen är han vill säga.

Men jag tror faktiskt att jag inte vill ha någon med mig. Att sitta och fundera om den andra vill se filmen färdigt eller om den hellre skulle vilja gå därifrån men sitter kvar för att den inte vågar säga att den vill gå. Eller tvärtom. Mens sen vill man ju ändå kunna diskutera filmen med någon efteråt. Annars blir man ju ensam med sina tankar.fil

2 kommentarer:

  1. Hörde en snutt av recensionen i kulturtimmen och där konstaterade de också att det INTE är en porrfilm.
    Dessutom. Varför bry sig om vad folk tänker? De tänker oberoende av vad du gör eller inte gör. Pratar gör dom också oberoende av vad du grejar med...

    SvaraRadera
  2. Det där problemet har jag inte haft. Däremot har jag ett annat problem. Jag sku vilja se Dnacer in the Dark på nytt men jag vågar inte. Jag grät en halvtimme hulkandes efter att jag sett den på biooch jag är rädd att den känslan försvinner och man analyserar och bantar ner filmen...

    SvaraRadera