onsdag 23 maj 2012

Tuc tuc tuc

Varje höst sägs det till i skolan att barnen får ha med sig mellanmål om de har längre dagar än till kl. 13. Och det är ju bra att barnen inte behöver gå hungriga. Och så sägs det att det skall vara hälsosamma mellanmål, frukt t.ex. Bra det också.

Så kommer dagen då mina ungar frågar om de får ta mellanmål till skolan. Klart det svarar jag. Det hänger äpplen i träden. Nä, inte äpplen, svarar killarna. Nå de är gratis, svarar jag och så går de till skolan utan mellanmål. Någon dag senare frågar de igen. Jo, svarar jag. Äpplena hänger kvar ännu en månad. Men inte äpplen säger killarna. Å varför inte frågar jag. Och så går de till skolan utan mellanmål. Så går det nån vecka och äpplen hänger inte längre på träden. Och så frågar de igen. Visst. Tag mellanmål. Det finns bananer och päron i fruktskålen. Nej, inte frukt. Jaha. Å vad har de andra med sig, om jag får fråga? Nå, Tuc. Att va? Och så går de till skolan igen. Utan mellanmål.

Att va? Tuc. Vad är det för folk som ger barnen Tuc som mellanmål? Ett helt jävla paket om dagen? Tror de att det är hälsosamt för att det är salt och inte sött?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar