måndag 21 april 2014

Trotsfeministen

Lyssnade på ett avsnitt av En varg söker sin pod. Tror det var avsnittet Tigga cigg, från i höstas. Men det kan lika gärna ha varit ett annat. Det har strulat till sig på  iTunes och nu orkar jag inte söka.

Men hursomhelst. Minns inte vem av dem som sade det här med att hon blir trotsig då det gäller feminismen. Att varför ska hon måsta tillrättalägga saker som andra har fuckat upp. Varför skall hon behöva ta hand om, inte bara sig själv, utan alla andra kvinnor också. Att varför kan inte patrikatet bara skärpa sig? Avstå lite. Liksom.

Och det är just så det är. Man vill bara vara lite normal, med hyfs och pli. Därför har jag svårt att kalla mig feminist. Att in i harmen heller. Vill jag sticka ut. Utan bara vara normal. Men trotsfeminist kanske man kan kalla sig?

P.S. sen lät det ändå lite sorgligt i slutet, då en röst säger att jag lyssnar på en podcast från Expressen. Att ansvarig utgivare är en man. Kan de inte trotsa lite? Och ansvara för sitt snack själva?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar