fredag 16 november 2012

Nära vänner

Facebook föreslår vänner som jag kunde ha som nära vänner. Först tyckte jag att det listades upp väldigt otippade namn. Folk som jag knappt umgås med alls. Tills jag insåg. Det som jag insett redan för länge sen. Egentligen.

Att. Mina vänner på fb är helt andra än de IRL. De som är mina bästa vänner på riktigt kommenterar jag knappt på fejan. Gillar kanske lite. Ibland. Men de skriver ju sånt jag redan vet. Om dem.

Men sen. De här andra. Lite mer halvbekanta. Intressanta. Med liknande intressen som en själv. Med liknande humor. Men som inte visar det utåt. Eller åtminstone inte åt mig. Gamla skolkamrater man inte kände. Men som man på något sätt gillade. För att det fanns något under ytan. Som man bara anade. Då. Men som kryper fram på fb. Galghumor eller ironi. Sånt som inte odlades i högstadiekorridorer. Antingen var man underlig. Eller så var man tyst. Helt fantastiskt att hitta nya gamla bekantskaper så här. Även om fejset annars är ganska trist och likgiltigt. Eller sen ytliga bekanta. Eller bekantas bekanta. Som visar sig vara väldigt lika en själv. Som träffar spiken i varje kommentar. Som man gillar. Eller skrattar åt. Med.

Men sen. Igen. Att träffa dessa IRL. Så konstigt. Vad har man att säga? Det gemensamma är virtuellt. Allt är sagt. Så snopet. Så konstigt. Så overkligt. Bisarrt.

2 kommentarer:

  1. Skulle klicka på "gilla" men den knappen fanns ju inte här... :-)
    Jag har också upptäckt att jag umgås med andra männsikor på fejan än IRL och det är faktiskt ganska kul.

    SvaraRadera
  2. vet precis vad du pratar om. Det där märkliga fenomenet när man klickar med någon i cyperspace, men irl är det bara konstigt och lite pinsamt att ses och fungerar inte alls.
    Det får en själv att fundera över vad det är som är annorlunda, personkemi? är det kroppsspråket? är det tonläget? är det min näsa? är det hens näsa? är det avsaknaden av smileys och punkter och snabba länkar till youtubeklipp? Vad tusan ÄR skillnaden? Jag vill läsa en doktorsavhandling i ämnet. Nu.
    För jag säger ju antagligen ganska samma sak vare sig det är till någons fejs eller på någons wall, så skillnadem måste ju ligga i kemin. Blir språket kanske mer direkt när man skriver? Men hur kan det komma sig att en relation vinner på att en hel massa nyanser slipas bort?
    Fashinerande ämne.

    SvaraRadera