tisdag 27 november 2012

Ekot som förstärker tystnaden

Vad hände?

Det blev tyst.

Slutade skriva. Det blev tyst.

Slutade läsa. Det blev tyst.

Slutade sjunga. Av nöden. Det blev tyst.

Men tankarna virvlar ännu. Det blev inte tyst. Jag kommer inte till ro. Inte till advent. Det blir inte tyst. Å andra sidan är det en vecka kvar. Sen kanske det blir tyst.

Om. Om det blir. Tyst.

Men dammet. Det är inte tyst. Det virvlar. Försiktigt. Men inte riktigt tyst. En rörelse måste ju ha ett ljud. Även om jag inte kan uppfatta det. Fatta det.

Dammsugaren är inte heller tyst. Därför kan jag inte använda den. Den är inte tyst.

Vädret skriker därute. Försöker locka mig. Men jag vill inte. Vill inte höra. Vill inte höra veden som gnyr om att den vill in. Vill inte höra vagnen som lockar utan hästhovar.

Jag vill att det skall vara tyst. Men tyst på rätt sätt.

Kyrkpressen kommer först om ett par dar. Den är ganska tyst. Lagom tyst. Snart kommer den inte alls. Då blir det kanske vakuum i tystnaden? Borde kanske gå i kyrkan? I en tyst kyrka. Fast där kan jag ju inte hålla mig. Ekot. Manar. Lockar. Vägrar vara tyst.

Förresten ganska intressant det där. Ekot. Som förstärker tystnaden.

3 kommentarer:

  1. Fast om dammsugaren inte har tillräckligt med ljud känns den inte effektiv och då är det onödigt att dammsuga. Då hamnar man ligga å lyssna på dammråttorna. Men tänk om dammsugarn sku ha ett annat ljud. Man knäpper på den och den sjunger: Confutaaaatis!

    SvaraRadera
  2. men en Confutaatis-dammsugare sku ju vara underbar. Eller kanske man skulle uppleva att den storknar då den får daamb i halsen? Kanske ljudet kunde komma från utblåsarluften?

    SvaraRadera
  3. Confutaaatis! Perfekt! Nästa gång jag dammsuger ska jag föreställa mej att jag har en confutatisdammsugare. Det kommer att vara SÅÅ mycket mindre motbjudande!

    SvaraRadera