tisdag 17 januari 2012

Processen

Maria skriver något intressant bland sina drömmar, fantasier och galenskap. Mycket mycket intressant. Inte kanske så konstigt, men jag har aldrig hört någon säga det förr. Åtminstone inte då det gäller skrivande. Jag är nog precis likadan. Fast jag inte är författare. Men det gäller på många andra områden i mitt liv. Och det gäller nog mitt skrivande också.

Nämligen. Det att det är själva processen som är det givande. Visst kan man ha ångest inför någon deadline och därför inte gilla skrivandet, men i stort sett är det processen som är det intressanta. Processen som ger kickar och kraft. Jag är säkert aldrig så speedad som då jag skrivit något mitt i natten och kommit till punkt i något bra flyt. Nästa morgon kan jag redan ha glömt vad jag skrev.

Samma sak gäller för teater. Att repetera är det klart mest intressanta. Att stå på scenen är förhållande till repetitionerna klart överskattat. Visst ger det också kicks, men på ett helt annat plan. Samma gäller för sång. En körövning kan vara mycket mer givande än en konsert. Men utan ett mål, en slutprodukt tror jag ändå inte att processen skulle vara lika givande. Dessutom behöver jag ofta en start, ett uppdrag eller något konkret för att sätta igång. Vilket jag skrev om redan i mitt allra första inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar