lördag 2 juni 2012

Lära sig läsa

Jag har länge förundrat mig över att alla inte lär sig noter. Ens lite ditåt, liksom. Alla barn i det här landet har ju  musik på läsordningen i åtminstone sju år. Man tycker ju att det inte skulle vara så svårt. Samma barn har ju lyckats lära sig läsa. 29 bokstäver. En vanlig c-dursskala har 8 toner. Åtta ynka bokstäver att pricka rätt på fem linjer. Det kan ju inte vara så svårt. Jag menar inte att man skall behöva kunna spela något. Bara kunna lista ut var c finns. Låga c och höga c. Hur svårt kan det va?

Så.
Jag har tänkt utsätta mitt lilla barn för ett experiment. Kan hon lära sig läsa noter innan hon lär sig läsa bokstäver?
Återkommer.

4 kommentarer:

  1. Det är sjuuukt svårt, tycker jag då. Men jag har den teorin att man måste använda dem för att kunna dem. På samma sätt som vi läser och skriver så kommer vi ihåg bokstäverna så borde man kanske musicera för att komma ihåg noterna. Jag har gått hela grundskolan och kan dem inte, men jag spelade aldrig något.

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande med rapport! Min karl behövde matte som hjälp för att klura ut det här med hel och halvnoter...

    SvaraRadera
  3. Det hänger kanske inte endast på antalet toner. Ärligt talat så har jag aldrig under mina 9+3 år i skola haft en vettig musiklärare. Jag minns att man sjöng på musiktimmarna, och det var väl ungefär det. Ibland rymde hela klassen (?!) ut och spelade fotis istället för att höra på musikläraren...Inte moget alls, jag vet, men dom där som lärde mig alfabetet hade nog mer koll och var mer inspirerande....

    Mia H

    SvaraRadera
  4. Nå det är ju nog mer lärarnas fel än elevernas. MAn får ju hoppas att det blivit lite bättre sen vi gick i skolan. Fast vi hade nog en bra lärare redan i lågstadiet. Minns ännu hur man dirigerar i femtakt. Femtakt! Men jag tror inte det fastnade hos så många andra. Just den grejen. Lite överkurs var det ju nog. Tror att hon själv hade varit på någon kurs just innan.

    SvaraRadera